Road

28_1.jpg
Forrás: ITB
Öt tanács: egy kézen meg tudjuk számolni

Így tegyük járványállóvá az IT-t

A vállalat felelőssége az újabb járványokra és rendkívüli helyzetekre felkészíteni az IT-t, hogy a munkavégzés folytonossága biztosított legyen. Összeállításunkban ehhez adunk fogódzkodókat.

A WHO szakemberei még 2018-ban „disease X”-nek vagyis X betegségnek nevezték azt az elméleti kórt, amelyet nagy valószínűséggel vírus okozhat és világméretű járványt okoz. A szakemberek még vitatkoznak arról, hogy az új koronavírus okozta járvány ennek számít vagy sem. Hasonló, világméretű járvány bármikor felütheti a fejét. A vállalat felelőssége egy ehhez hasonló járványra felkészíteni azt az IT-csapatot, amely a krízishelyzetben történő munkavégzés motorjává vált.

 

1. Építsünk reziliens kultúrát!

Az IT-nek fel kell vállalnia a kritikusinfrastruktúra-szolgáltatói szerepet, és ennek megfelelően kell a működési elvárásokat kidolgoznia. Vagyis tulajdonképpen az IT-nek egy olyan kultúrát kell felépítenie, mely belátja, hogy a jövőbeli akadályok, legyen az járvány vagy más különleges helyzet, megnöveli az IT-szakemberek felé támasztott elvárásokat és igényeket.

Az IT-vezetőnek tudatosítania kell a csapatban, hogy a váratlan helyzet szokatlan munkaütemet kíván tőlük is: például többet kell dolgozzanak, vagy amíg a többiek a kijárási tilalmak miatt otthon töltik mindennapjaikat, nekik utazniuk kell, mert lesz olyan IT-feladat, amelyet távolról nem tudnak elvégezni. De ez a tudatosság mindkét oldalról elvárható. Az IT-s kollégák legyenek készek reagálni egy krízishelyzetre, cserébe a vezetők ezt kompenzálják is. És ilyenkor a törvényileg előírt túlóra megfizetése mellett extra juttatásokra, szóbeli és-vagy írásbeli dicséretre gondolunk. Hiszen végső soron az IT tartja életben a vállalat működését lehetővé tevő infrastruktúrát.

Fontos fürgének és kommunikatívnak maradni, hiszen a (következő) krízishelyzet (is) elvárja a csapattól, hogy közösen döntsenek le régi falakat, közösen és szinte azonnal vezessenek be az új helyzet által megkövetelt technológiákat és munkafolyamatokat. Ezt felkészüléssel lehet serkenteni: például szabaduljunk meg a régi, a vállalatot egyébként is visszatartó elavultgyanús rendszerektől. Időben tervezzük meg az új vállalati működési stratégiát és hogy milyen IT-rendszerek szükségesek ennek támogatására.

Ha a tervezés szakaszában határozottan dolgoztunk, akkor legyünk elszántak krízishelyzetben is. A világ legjobb IT- gyakorlatai és -eszközei sem tudják kompenzálni a döntésképtelen csapatot. Mindenki ismerje meg szerepét, és mindenki legyen készen arra, hogy saját szakértelmével segítse a krízishelyzet megoldását.

 

2. Mérjük fel az IT-erőforrásokat!

Az IT feladata megfelelő munkaeszközöket és környezetet biztosítani a távmunkához. A tavaszi járvány felkészületlenül érte a legtöbb céget, így fordulhatott elő, hogy a drága és minőségi berendezések érintetlenül porosodtak a zárt irodákban, míg az otthon ülő alkalmazottaknak otthoni (nem vállalati használatra szánt) gépeikkel  kellett dolgozniuk.

Tervezéssel mindez kiküszöbölhető, ráadásul a meglévő erőforrásokat jobban ki tudjuk használni. Azt is fel kell mérni, hogy van-e a vállalatnak több kollaborációs megoldása, biztosított-e a folytonos munkavégzéshez szükséges redundancia? Ha az egyik kollaborációs eszköz vagy platform hirtelen leáll, akkor át tudnak-e állni percek alatt egy másikra?

 

3. Hozzuk előre a digitális transzformációs projekteket!

A járvány megmutatta, hogy a digitális átalakulás útján elindult vállalatok könnyedén vették az akadályokat. Hamar átálltak online értékesítésre, érintkezésmentes processzekre. Lett pénz a sokat halogatott e-aláírási kezdeményezésekre is. Az innováció és az átalakulás itt nem áll meg, az IT-nek folyamatosan együtt kell működnie a vállalat többi részlegével, hogy új értékesítési, ügyfélkapcsolati és hatékonyságnövelési projekteket indítsanak el. Ennek a folyamatos innovációnak a rugalmas IT-infrastruktúra, a virtualizáció és a felhő alapú működés az alapja.

Ne feledkezzünk meg a frissítésről sem

Az első járvány alatt sok helyen gondot okoztak a nem megfelelően frissített gépek. A Windows 7-es munkaállomások támogatottságra 2020. január közepén szűnt meg, és mire a járvány elkezdődött, sok vállalatnál még nem sikerült Windows 10-re átállni. Azokat a gépeket, amelyeket hazavittek a felhasználók, távolról nem tudták frissíteni, míg az irodában lévőket nem volt, aki újraindítsa. A frissítések halogatása biztonsági szempontból sem javasolt.

Mielőtt bármelyik megoldás mellett letesszük a voksunkat, ne feledkezzünk meg a tesztelésről. Alakítsuk ki a virtuális gépeket, állítsuk fel a megfelelő VPN-kapcsolatokat, lőjük be az optimális sávszélességet – majd küldjük haza a cég felét két napra, hogy mindezt élesben teszteljük, és időben megtaláljuk a gyenge pontokat.

 

4. Erősítsük meg az ITbiztonságot!

A vállalati káosz a kiberbűnözők valóra vált álma. A támadók folyamatosan keresik a sokak számára idegen, ki nem próbált és gyengén védett távoli hozzáférés megoldások sérülékenységeit (és az adatok azt mutatják, alaposan ki is használták ezeket a lehetőséget, hiszen helyenként harminc százalékkal is nőtt a támadások száma).

A vállalat határai irodán kívülre kerülnek, ez pedig megnövekedett felületet biztosít a sikeres támadásokhoz. A céges IT-biztonságnak ezt is védenie kell. Ahogy mindenképp gondoskodnia kell a távol dolgozó alkalmazottak biztonságtudatának erősítéséről. Tegyük rendbe a hozzáférés-jogosultsági rendszereket, és a legkevesebb szükséges jogosultságot adjuk a kollégáknak, amit persze szükség szerint növelhetünk. (Mindehhez olyan biztonsági megoldás is kell, amelyben a jogosultságok sok lépcsőben és szerteágazóan szabályozhatók, amire persze magát az IT-csapatot is fel kell készíteni.)  A kétlépcsős azonosítás is sokat javít a vállalati biztonságon.

 

5. Tanuljunk az első hullám leckéiből!

A tavaszi kényszerű távmunka sok vállalatot és IT-csapatot szembesített a saját hiányosságaival, ezeket vállaljuk fel, és tanuljunk belőlük. Ha például gond volt a VPN-kapcsolódás minőségével vagy az alacsony sávszélességgel, akkor érdemes szolgáltatót váltani, nagyobb sávszélességet vásárolni. Nézzünk szembe a kialakult helyzettel, elemezzük, vonjuk le a következtetéseket, és változtassunk!